Alla fingrar gröna – om formen och bilderna

Förra året vid den här tiden var vi fullt upptagna med vårt manus till vår första egna odlingsbok Alla fingrar gröna.  Samtidigt 5038,5 km österut, närmare bestämt i Barnaul i Ryssland påbörjade konstnären Tatiana Shirbidova sina första skisser av våra tomater utifrån Linda Eliassons foton.

”Valet att använda akvareller istället för foton är en flirt med tidigare seklers tradition av botaniska illustrationer. Det är något särskilt som händer när man betraktar en akvarellmålning av exempelvis en skål jordgubbar; jämfört med att betrakta ett fotografi insuper man motivet som konst istället för som en bild — det blir en djupare, mer detaljerad betraktelse. Sedan gör även akvarellerna att uttrycket i boken blir lite mer nästan barnslig och enkel, vilket generellt är bra och avväpnande karakteristika i en handbok.

Vi hittade ett tjugotal akvarellkonstnärer i hela Europa, via olika forum på nätet, och kontaktade dem allihop. I princip alla sa att det var intresserade. Det var många ryska unga kvinnor i urvalet: de har en fallenhet för akvarellkonsten i o m att de ofta lärt sig teknikerna i skolan i en annan omfattning än vi har i norra Europa. Tatianas stil var den som bäst överensstämde med det uttryck vi var ute efter, samt så var hon väldigt intresserad och entusiastisk över att ta sig an projektet.” berättar Theodor Jikander, bokförläggare och formgivare, LUX Publica.

För Tatiana var det hennes första riktigt stora akvarelljobb. Hennes erfarenhet grundar sig på 3-4 års målande. Under hela hösten kunde vi följa, steg för steg, hur Tatiana påbörjade och slutförde bild efter bild på instagram under namnet PICTTA. Vi lärde oss hur en akvarellist tar sig an ett ny bild. Först började hon med konturerna, sedan målade hon alla de ljusaste partierna, därefter det något mörkare för att avsluta med de allra mörkaste. Vid varje ny bild som lades ut på instagram, blev vi lika hänförda. Var det verkligen våra grödor, som vi odlat fram, fått fotograferade och som nu blev avmålade?

Foto: Linda Eliasson

Här nedan följer en arbetsgång kring en bild i boken. Vårt kålland med bl a svartkål, rödkål, brysselkål och grönkål.

Tatianas skiss
Tatiana har kommit mer än halvvägs.
Akvarellen är klar.

”It was interesting to work with such team – people who love their job – growing plants, photoshooting and artdirecting. The idea of The Book is also interesting to me and I was always in a good mood being working on it even when we had to be hurry and tired. Theme of planting natural products in the city inspired me so much that I felt doing something really important not only for my customers but for humanity olso.

It was interesting to work because of distance, it’s true)) Because we have a huge difference in time zone. I drew from the morning up to evening, than sent results of the day to Theodor and went to bed. When I wake up next morning and check my mail I saw letters from LUX with directions and facts that Theodor had been working all this time while I was sleeping, because it was a day in Sweden. In fact the work didn’t stop ever and there was no useless waiting of answers or somethins like this. If we live in same time zone this project could take much more time, I’m afraid it could take even a year! Only because of pauses between drawing and appreciation.” skriver Tatiana, i en mailväxling om skapandet av bilderna.

I klippet nedan kan man se hur Tatiana målar en pion i akvarell.
(Denna bild finns inte med i boken.)
När vårt manus var klart och akvarellerna fanns att tillgå påbörjades utformandet av boken på allvar. Under resans gång återkom vi, i våra diskussioner med Theodor, hela tiden till projektets kärna: hur ska boken bli så användarvänlig som möjligt. Utifrån vår text, samtliga akvareller och foton började han skapandet av formen.

En av de viktigare aspekterna var att boken, trots det stora informationsinnehållet, inte skulle bli för stor till formatet; läsaren skulle kunna (och vilja) ha med den ut i trädgården och känna sig manad att handha den. Det målet medförde att boken behövde ha ett trädgårdståligt omslag, och slitstarkt inlagepapper, samt gärna att boken var flexibel i bindningen och tålde lite stryk. Vi hittade till slut en ny polymer av en nederländsk tillverkare som är kemiskt ren, färgad med ogiftiga medel och helt återvinningsbar.

Boken fick inte bli för stor men det är ändå en handbok, som måste kunna läsas på armlängds avstånd, vilket avgränsade valen av typsnitt till en handfull moderna snitt som kan sättas i liten grad men behålla högt läsvärde och samtidigt inte behöva maxa ut textytan på sidan. Boken är tänkt att verkligen användas och har rakt igenom tillverkats med det i åtanke.” , berättar Theodor Jikander, LUX Publika.

Förutom text, foton och akvareller finns ytterligare en viktig del i boken. Vid varje odlingsinstruktion behövdes symboler, pictogram, för varje moment. Men hur visar man t ex avhärdning med bara en enkel bild eller hur visar man sticklingsförökning? Theodor kontaktade Kristel Clément, som skapade dessa pictogram. Från vänster visas momentet Omplantering och därefter Förkultivera, Skörd, Slutplantering, Avhärdning, Problem och Mattips.

Theres Lundén

 

Är du nyfiken och vill ta dig en närmare titt på formen, bilder och användningen av pictogrammen i boken, kan du provläsa boken här: http://www.luxpublica.com/böckerna/alla-fingrar-gröna/

 

2 Comments

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

6 + tre =

%d bloggare gillar detta: